ESTLAND & LETLAND Maj 2004

Map of Estonia Min gamle ven, Zigis fra Miljøministeriet i Letland, er nu blevet selvstændig, og vi havde aftalt en lille ferie i forbindelse med nogle af de mange helligdage her i foråret.

Jeg har altid forestillet mig, at turen med færge fra Finland til Tallin måtte være spændende, så jeg startede med at flyve til Helsingfors.  Hurtigfærgen levede dog slet ikke op til mine fordomme om, at den nok ville være fyldt med toldfri-berusede finner - og det var i øvrigt ikke engang muligt at komme udenfor og nyde udsigten under sejladsen.

På turen tilbage 4 dage senere var båden fyldt til bristepunktet med omkring 80% kvinder, som var i et overstadigt godt humør. Jeg måtte finde mine ørepropper frem for at få sovet lidt ovenpå de hektiske dage med Zigis.

Her er så udsigten til den finske skærgård gennem de snavsede færgeruder

Zigis med familien, Anna og Eva (niecer), Martins (kæreste) samt børnene Hendriks og Martha. Til venstre foran en russisk orthodox kirke og til højre drikkes der kaffe på rådhuspladsen i Tallin. Alle bygninger her huser enten restauranter eller souvenirboder.
Aftensmad på turens bedste restaurant, Olde Hansa, hvor alt er gennemført middelalderligt til sidste detalje - og maden fremragende. De alvorlige ansigter viser fordybelsen i forretten!
Pigen til venstre er servetrice på Olde Hansa og holder her en lille kaffepause. Til højre ét af de mange tårne bag Tallins bymur.
Øen Saaremaa var nærmest ét stort frilandsmuseum, mange steder med imponerende stengærder.
Som det ses, var det ikke svært at fange de første fisk til frokosten - det blev hurtigt til 2 fine ørreder på 4 kg.
For at få lidt mere sport ud af det, gik vi om bag fiskedammen. Først da jeg havde gravet nogle fede regnorm lykkedes det at supplere fangsten med endnu et par store ørreder.
Ejeren af put-and-take søen stod klar til at rense, fillettere og grille ørrederne - og jeg var klar med en enorm appetit. Jeg vil tro jeg spiste den ene fisk alene. De resterende filletter (som havde flot rødt kød som en laks) blev drysset med lidt salt, og dem spiste vi så om aftenen og næste morgen i helt rå tilstand.
På samme ø, Saaremaa, er der ét af de meget få meteor-kratere på disse kanter. Det menes at være opstået for 7500 år siden, er 110 m i diameter og 22 m dybt. Evt. interesserede kan læse mere her:http://www.saaremaa.ee/eng/tourism/saaremaa/kaali.php
Eva med den lille nevø, Hendriks
Anna med datteren Martha
Her er vi så nået til Letland, til byen Strenci, som fra at være et usselt hul i jorden har udnyttet berømmelsen fra de danske projekter til i 2003 at blive kåret som den mest ordentlige mindre lettiske by! Her er jeg med borgmester Velga foran rensningsanlægget, der sørger for, at der nu ledes rent vand ud i floden Gauja - www.strenci.lv
Sådan ser Strenci's hovedgade ud i dag - klik her for at se beretning og billeder fra projekterne i 90erne.
Borgmester Velga og Zigis foran rådhuset - nu med egen turistinformation, som især har travlt med at arrangere tømmerflåde sejladser på Gauja.
Om aftenen sejlede en båd ned ad Gauja med syngepiger og mandskor.
Vi inviterede dem med til aftensmaden, og her nyder vi musik, mad og drikke.
Gruppebillede inden festen rigtig startede.
Pigerne var vist på slankekur, så de sang og spillede det meste af tiden, medes vi spiste de lokale lækkerier, såsom rå letsaltet laks, fritterede tynde rygbrødsskiver med hvidløg, indbagt mørbrad - samt naturligvis de lokale drikkevarer.
Udover sauna'en har hotellet nu også opstillet et udendørs boblebad, så her står jeg og fotograferer i det stride regnvejr, medens de andre nyder det herlige vand i badet.
Her udenfor sæson'en, hvor man ikke kan rulle sig i sneen efter sauna'en, er det bare perfekt med en lille pool til midlertidig afkøling. Hoteller kan absolut anbefales - se http://www.svinibas.lv/
Og så lige lidt til den sidste sult og tørst efter de mange bade.
Zigis i et dunkelt hjørne i et lille værtshus - indstillingen blev ikke helt optimal..