Det var ikke de afrikanske konger, man var bange for, men de konkurrerende kolonimagter, og derfor vendte kanonerne ud mod havet. Hollænderne erobrede fortet i 1637, hvorefter det blev brugt som transitfængsel for de slaver, der blev afskibet til Amerika.