London

Jeg fik pludselig mulighed for at komme på den Danske Købmandsskole i London. Her havde jeg 3 spændende måneder i 1967 samt hjemrejse via Paris.

Med den pludselige hjemsendelse fra Civilforsvaret den 28. november 1966, var det som at få foræret et Wild Card til nye oplevelser.Jeg var hurtig til at ansøge om optagelse på den Danske Købmandsskole i London - og fik endda stillet i udsigt at kunne få et legat til dækning af udgifterne. Her er notater fra dagbogen:

2. januar: Elin ringede kl 19 og vi aftalte at jeg skulle hente hende en time senere. Vi gik i biografen, dog først efter i næsten en time at have gået rundt og snakket om bl.a. min tur til England i morgen. Bagefter gik vi på Nørreris, hvor vi var til kl. 01. Det var en slags bar med høj grammofonmusik og megen mørke. Der var vi et par timer. Så kørte jeg hende hjem, og efter 3 kvarters farvel, gik vejen igen mod Bjerringbro. Hun er sød. Virkelig meget.

3. januar: Kl 14 kørte far, mor, Ove og Conny og jeg til Esbjerg, hvor jeg skulle med færgen til Harwich kl. 17.30. 4. januar: Kl. 12 var vi i Harwich og blev kørt til vore nye tilholdssteder. Jeg bor sammen med én fra Rødkjærsbro, som hedder Ole Windfeldt Jensen, og mit værelse (ca. 6 x 3,5 m) deler vi som opholdsstue. Der er ingen varme i Ole værelse. I mit rum er der en lille gasovn med en måler, hvor vi skal komme penge i for at få den tændt. Mad laver vi selv på et lille gaskomfur. Om aftenen var vi alle sammen rundt i området og smagte bl.a. den lokale øl, Bitter.

5. januar: Vi startede skolen kl 09.15, som vi skal hver dag. Vi har så 4 timer og får fri kl. 13.05. Jeg var rundt og se på gader og forretninger i nabolaget, og spiste på en kinesisk restaurant.

7. januar: Kl 12 var vi 5, som tog til fodbold i Arsenal mellem A og Tottenham = 0-2. Det var en vældig god kamp md masser af stemning og med ca. 50.000 tilskuere. De smalle gader omkring stadion og ned til Undergrundsbanen var helt stoppede med mennesker og politi på heste. Vi blev væk fra hinanden, da vi skulle hjem.

8. januar: Vi stod op kl 11, spiste, og Bjarne og Konrad fra skolen kom. Så kørte vi ind til Kensington og gik på museer. Der var en fantastisk masse mennesker i forhold til Danmark. Det var teknisk museum med opfindelser og det sidste nye på alle områder. Bagefter var vi ude på KFUK i Hampstead. Da vi kom ind, var der en hel masse, som sang, og dem satte vi os ved til aftensmaden. Bagefter så vi en film, og så sad vi et par timer og talte med de forskellige piger, og Bjarne og jeg fik lavet et par aftaler til på onsdag og til fodbold næste lørdag. Vi var hjemme kl 01. Meget koldt.

9. januar: Skolen er ikke videre god, er det indtryk jeg har nu. Der er ingen disciplin i vor ene lærers (mr. Meyer) timer, og vi sover eller laver hjemmearbejde. I "lederens" timer (mr. Windsor) er det noget bedre. Vi spillede kort om eftermiddagen og om aftenen skrev jeg breve. Temmelig køligt i vejret.

10. januar: Vi spillede kort hele eftermiddagen. Om aftenen var to piger fra skolen herhenne, Dorte og Inge fra Kerteminde - ganske søde. De blev til kl 24. Vi har nu fået fjernsyn på værelset. Efter nu i næsten en uge at have spist ude om middagen, vil jeg nu selv til at lave mad. Ole vil ikke være med, da han godt kan lide den engelske mad, hvilket jeg ikke kan.

11. januar: Vi spillede kort hele eftermiddagen. Jeg vandt 37 kr. Efter min aftensmad bestående af kylling og kartofler kørte vi til Leicester Sq., hvor vi mødte Bente, som aftalt, mens vi ikke så noget til min pige, Ellen. Bjarne og Bente gik ud at spise, mens jeg gik ned på en pub og fik en øl. Bagefter hørte jeg, at det var stedet, hvor alle de "store" popgrupper også holdt til. Så gik vi hen i en Folk club, som var et temmeligt lille rum med hvælvinger og taburetter på gulvet. Der var vi ca. 2 timer - så tog jeg undergrunden til Picadelly Circus, hvor jeg gik rundt i området og Soho nogen tid.

Klassen på The Danish College of Commerce, London. Jeg står bagerst som nr. 2 fra venstre

13. januar: Jeg sov hele formiddagen. Ole gik i skole kl. 11. Om aftenen var vi til party på rådhuset, hvor den lokale Rotary-Club havde arrangeret en hel masse for udenlandske studerende i Ealing. Jeg brød mig ikke om det og gik hjem kl. 22. Alle de andre var meget begejstrede. Da jeg kom hjem, blev jeg inviteret ind til min vært, mr. Read, hvor vi drak whisky og snakkede til midnat. Jeg skal hjælpe ham med at sætte deres forretning for papirvarer i stand.

14. januar: Vi var på udflugt til Westminster, hvor vi så Under- og Overhuset samt Westminster Abbey (hvor bl.a. Winston Churchill er begravet). Da vi kom hjem, tog jeg med mr. Read ned til deres forretning og hjalp med ombygningen. Bagefter gik vi alle på pub og drak 3 store glas øl. I morgen skal vi på Petticoat Lane.

15. januar: Vi kom ikke på Petticoat Lane denne gang, da vi først stod op kl 11. Efter morgenmad tog vi ind på KFUK og spiste til middag (bøf) og spillede bordtennis. Efter aftensmaden kom jeg i snak med en pige fra Århus, og vi skulle ind til byen i jazzclub. Der kom 3 andre med (Bjarne + 2 piger). Det var Kenny Ball, der spillede. Fantastisk godt. Hende fra Århus havde en englænder derinde, som hun var sammen med hele aftenen.

19. januar: Ole har fået arbejde på et rejsebureau i City fra kl. 14-18 - Bjarne og Konrad er også derinde. De får 1 Pund om dagen.

21. januar: Hørte håndbold om eftermiddagen fra VM-turneringen i Sverige, hvor Danmark er i finalen. Vi tabte 15-12 til Tjekkoslovakiet efter en jævnbyrdig kamp. Om aftenen var vi til party hos en af Oles arbejdskammerater. Det var i Hammersmith. Jeg købte 4 øl og tog med. Det var ganske sjovt. Jeg fik en aftale med én af pigerne til i morgen, hvor vi skal på Petticoat Lane. Hun er kantinedame i firmaet. Kom hjem kl 2 i en taxa.

22. januar. Tog ud til Susan kl 10, men pga ventetid og besvær med at finde huset, kom jeg en time for sent. Jeg ringede og bankede på, men intet svar. Så tog jeg ind på KFUK og spiste flæskesteg. Bagefter tog jeg og én der inde fra ned på Hyde Park, hvor vi så på talerne på deres kasser. Meget sjovt. Så gik vi en tur op ad Park Lane og videre mod Edgware Road. Om aftenen skrev jeg til Niels Brocks Handelsskole om optagelse til august.

Albert Hall

Baker Street

British Museum

Cliff Richard Musical

East India Docks

Erland Kops Mester

Londons rådhus Guildhall

Bryggeribesøg

26. januar: Jeg fik pakke hjemmefra med mad i. Det kostede 47 kr i told. Der var 10 pk rugbrød, 4 dåser pølser, gule ærter, ost og andre småting. Om aftenen var jeg i biografen og se My Fair Lady. Den var meget god. Ole havde besøg af den pige, som han var sammen med i lørdags, men mr. Read sagde, at han ikke måtte have piger på værelset. Måske kan han ikke lide Ole.

29. januar: Jeg stod op kl. 9 og tog ud på Petticoat Lane. Jeg havde kun været der 10 min, da jeg blev snydt for 5 Pund ved en kortvending - og manden hurtigt forsvandt med pengene. Jeg blev rasende og tog toget lige hjem og så fjernsyn. Der var fint vejr og solen skinnede.

1. februar: Vi var på udflugt til Ford-fabrikkerne i Dagenham. Firmaet beskæftiger 27.000 på denne fabrik, og 61.000 i hele England. Vi fik te og kager bagefter. Om aftenen spillede vi kort og snakkede til kl halv fem.

2. februar: Vi gik i skole kl. 11. Bagefter tog jeg ind til City, hvor jeg gik rundt hele eftermiddagen og så The Strand, Fleet Street til St. Pauls kirken og hovedpostkontoret, hvor jeg købte flotte frimærker. Lavede skolearbejde om aftenen, hvor jeg forberedte den tale, jeg skal holde på onsdag om Winston Churchill.

4. februar: På udflugt il Guiness bryggerierne. Vi fik noget øl - jeg fik 5 glas, da pigerne ikke kunne lide den sorte øl. Om eftermiddagen til fodbold sammen med 54.000 andre Arsenal - Chelsea = 2-1.

5. februar: Kl halv to stod jeg op og tog ind på Petticoat Lane, hvor jeg gik rundt til kl. 13. Købte et smykkeskrin (10 kr) til Isabel i Portugal, som fylder år på lørdag, og noget chokolade. Bagefter gik jeg ned til Tower, hvor jeg sad lidt i parken i det fine vejr.

6. februar: Øvede mig lidt med den portugisiske ordbog, da jeg planlægger at rejse ned til Isabel efter skolen. Skrev fødselsdagshilsen til hende. Det kostede 12 kr at sende pakken til hende. I fjernsynet var boksning om VM i sværvægt mellem Cassius Clay og Earnie Tereel. Fik 10 pk rugbrød, 1/2 spegepølse og en dåse fedt hjemmefra.

11. februar: Var inde og se St. Pauls katedralen. Det var ganske imponerende, særlig "The Whispering Gallery", hvor man med ca. 150 m diameter afstand kan høre en mand hviske langs væggen. Bagefter gik Konrad og jeg ned til et marked med gamle antikviteter, Portobello marked. Jeg er begyndt at gå til danseskole med privatlærer inde på Baker Street, så jeg kan lære at danse, hvis jeg kommer ned til Isabel i Portugal.

14. februar: Var inde på Stock-Exchange (Børsen), hvor vi først så en film og derefter selve handelsområdet. Meget interessant. Derefter var vi inde på Guildhall (Rådhuset). Meget skuffende. Så gik Bjarne og jeg på en pub og snakkede med nogen englændere. Det er bedre end at gå i skole.

18. februar: Om aftenen var vi til party hos Ole J fra Randers. Vi havde alle betalt 1 Pund til det. En overgang var der ca. 100 mennesker (ca. 25 fra skolen). Jeg var lidt sammen med en engelsk kvinde. Hun er gift, men skal skilles i næste måned. Desuden er hun gravid i 1. måned. Hmm. Men det var faktisk ganske godt.

26. februar: Vi var inde på British Museum, ganske imponerende, men alt for meget. Så tog jeg hen på Trafalger Sq og var inde på National Gallery kunstmuseum. Derefter på KFUK til aftensmad og nogle spil bordtennis. Så gik vi ned på Oxford 100, hvor Chris Barber jazzband spillede. Der var en fantastisk masse mennesker.

27. februar: Kl. 18 tog jeg ind til city, hvor jeg skulle i teatret London Palladium og se Cliff Richard and The Shadows i musical'en Cindarella. Det var alle tiders gode stykke. Cliff og Shadows er ganske fantastiske. Det varede fra kl. 19.30 til 22.30. Det regnede frygteligt.

28. februar: Jeg har nu næsten opgivet af få arbejde herovre efter skolen, og det kan faktisk også være det samme. Her er hverken særlig rart eller noget andet. Vejret er lige så dårligt som derhjemme. Jeg har haft flere planer, bl.a. med at tage til Tyskland og arbejde i stedet, men har opgivet det pga dårlige tyskkundskaber. En anden mulighed er at arbejde mig ned gennem Europa til Isabel, men hun får først ferie til august, og det nytter nok ikke at komme før. Men nu får jeg forhåbentlig et hurtigt svar på mit brev af i går. Jeg skriver også en ansøgning til KFK om arbejde der i 4 måneder, så vil jeg tjene lidt penge og tilbringe et par uger sammen med Isabel i begyndelsen af august. Hun sendte et ganske vidunderligt billede af sig i sit brev. Hun er ualmindelig sød og dejlig, tror jeg.

Cliff Richard Musical

St. Paul domkirken

Tower

Trafalger Square

1. marts: Vi var på udflugt til Windsor Castle, hvor dronningen holder ferier. Jeg var med Bjarne og Ole på nogle pub'er. Om aftenen var jeg inde på Baker Street.

5. marts: Sov til middag. Spillede fodbold med drengene, men så kom der en hund og bed vor bold i stykker. Om aftenen var Torben og jeg i Royal Albert Hall og høre Birmingham Symphonic Orchestre spille værker af Tjaikovsky, bl.a. Klaverkoncert no. 1, Nøddeknækker-suiten, Svanesøen samt 1812 Ouverturen. Vi havde ståpladser på øverste balkon, lige ved siden af hvor de skød kanonerne af i 1812 - jeg var ved at få et hjerteslag. Bagefter gik jeg rundt i Soho - ganske interessant nede mellem Carlise Street og Dean Street nær Tottenham Court Rd.

7. marts: Skolen var på udflugt til Hudson Bay Co, som var blandt de første til at handle med skind fra pelsjægerne i Amerika. Det var ret imponerende hvad de havde af alle mulige skind. På vejen hjem var jeg inde på Victoria st for at høre om bus og togafgange mod Birmingham i morgen, hvor West Bromwich spiller mod Bologna med Harald Nielsen. Om aftenen var Peter Yde her, og vi aftalte at leje en vogn i stedet. Blev standset nede på Ealing Broadway St fordi jeg havde lånt Torbens gamle ugekort. Lovede at komme og vise det rigtige.

8. marts: Kl 11 (efter at jeg havde været nede på stationen og vise "mit" rigtige kort) gik turen til Birmingham med Ole fra Randers ved rattet. Det var en fin tur. Efter ankomsten og lidt mad gik vi rundt og så på byen. Så kørte vi ud til nogle af Ole's bekendte 10 miles fra byen, men de var ikke hjemme. Vi kørte så lidt rundt derude, meget pænt, og gik ind på en kro, men fik at vide, at det kun var for medlemmer. Så tog vi til fodbold og fik fine pladser til 5 Pund. Bologna vandt 3-1 (Harald Nielsen scorede 2 mål), og efter et pub besøg gik vejen mod London. Vi stoppede en enkelt gang for at spise, og var hjemme kl halv tre. Fik brev fra Isabel. Hun er lige blevet forlovet.

10. marts: Var i skole de to første timer. Tog så ind på Trafalger Sq. og gik ad The Mall til Buckingham Palace og ned til Westminster. Så tog jeg toget til Kensington og Albert Hall, hvor jeg købte billetter til Wiener koncert på søndag. Gik ind i et par stormagasiner på Kensington High Street. Om aftenen gik Torben og jeg rundt i Soho.

11. marts: Om formiddagen var skolen inde på Tower. Bagefter tog jeg ud til East India docks, men det var en skuffelse. Jeg så kun fabrikker og kedelige gader og huse og snavset vand. Faktisk ikke en "rigtig" havn. Om aftenen så jeg fjernsyn. Jeg ser en del fjernsyn, da der er mange spændende udsendelser - og en god måde at få sproget ind på. Der er bl.a. hver uge en udsendelse, hvor de nye plader præsenteres, og der så er afstemning om hvilke, der bliver en TOP og hvilke et FLOP. Forleden var det The Beatle med deres nye plade med Penny Lane og Strawberry Fields - de er begge fantastiske, men jeg synes specielt godt om Jordbær-markerne. Også Rolling Stones udgave nye plader, f.eks. Let's spend the Night together og min favorit Ruby Tuesday. En anden Stones-favorit: As Tears go by.

18. marts: Havde eksamen i diktat. Var ude på Wembley Stadium til finalerne i All England badminton. Af de 5 finaler var Danmark med i de 4 - og de blev alle vundet. 2 opgør rent danske. Udmærket spil. Om aftenen ude med mr. Read og få to pint.

21. marts: Efter interview med mr. Windsor, tog Ole og jeg ind til byen. Først ned efter billetterne til Paris på torsdag 7Pund4Shilling for en retur med fly. Så spiste vi på en tysk restaurant og derefter gik vi ned til Westminster og tog med en båd op ad Themsen i halvanden time - bl.a. kom vi forbi Greenwich, hvor verdens-tiden beregnes. Der var dejligt vejr.

23. marts: Tog bussen fra London kl. 13.15 og kl 16 sad vi flyvemaskinen på vej mod Frankrig. 45 min senere landede vi i Beauvais lufthavn og så til Paris. Vi tog en taxa til den af Oles veninde opgivne adresse på et vandrehjem nær Pigalle. Der var de flyttet fra, så vi fik et værelse på nabohotellet og tog ud til den adresse, hvor de nu befandt sig. Det var temmelig langt ude, og der var også fuldt hus. Jeg tog hjem alene og gik i seng kl. 24. Metro'en er meget dårligere, lugter af hvidløg og mere gammeldags end Undergrunden i London, men også billigere. 0,55 Fr til ethvert sted i Paris. Fik brev fra Birgitte.

24. marts: Kl. 10 kom de norske piger, mens vi spiste vor morgenmad: 1 fl vin og 1 stk flutes brød på altanen. Vi gik så ned på værelsesanvisningen og fik 3 værelser. Så gik vi en tur til Sacre-Coeur, hvor vi skiltes. Jeg gik lidt rundt og sad på trappen med nogle franske folkesangere med guitarer. Vældig godt. Solen skinnede hele dagen. Gik så ned til Triumfbuen og ad Champs Elysees. Sad en halv time og solede mig på Triumfbuen. På vejen hjem købte jeg noget mad og 3 øl hos nogle torvehandlere nær hotellet. Fin stemning overalt. Stod på et hjørne og fik en stor varm duelort oven i hovedet. Spiste da jeg kom hjem og lagde mig lidt på sengen. Vågnede kl 24 og gik i seng.

25. marts: Stod op kl. 09.30 da morgenmadenblev bragt op. Tog så ud til Notre Dame, hvor jeg gik rundt og så på de handlende. Var også inde i kirken. Så gik jeg op til en af hovedgaderne, Rue de Rivoli, hvor jeg gik rundt i nogle varehuse og det største stormagasin, jeg nogensinde har set, B.H.V. til kl. 15. Gik så ned til Louvre, hvor jeg lå lidt i græsset i den dejlige sol. Derefter til Concorde pladsen. Mægtig stor. Tog så Metro'en hjem og spiste og hvilte mig lidt. Tog så op på Sacre Coeur og tog to aftenbilleder. derefter et af Pigalle og et af Moulin Rouge. Så en tur ned på Opera-pladsen for at se programmet. Rigoletto går på tirsdag. I brevet fra Birgite er hun helt ellevild med netop den. Købte billet til 5F. Dejligt lunt også om aftenen. Her er virkelig dejligt i Paris.

Stormagasin i Paris

Oparaen i Paris

Sacre Coeur

Mit fly til Paris

Pigalle området

26. marts: Stod op kl 9 og efter morgenmad tog jeg lidt nordpå, hvor der skulle være et marked. Det var gråvejr og da jeg havde været der i en halv time begyndte det at regne. En times tid efter tittede solen lidt frem. Mægtig stort område fyldt med alt muligt: Antik, læder, klæde, smykker, frugt osv. Jeg købte en lædertaske til Elin for 18F, samt brevpapir og kuverter. Der er ikke den atmosfære af svindel, som på Petticoat Lane. Spiste på en lille restaurant - omelet med skinke + 1 fl hvidvin samt camenbert ost og 1 fl rødvin, 11F. Gik hjem og sov rusen ud til kl. 15. Skrev til Birgitte. Kl 20 købte jeg en flaske Coca-Cola og noget smør, og spiste flutes med ost.

27. marts: Stod op kl halv ni og efter at have sagt pænt farvel til Ole tog jeg ned til auktionshallerne, som imidlertid var lukkede idag (det er 2. påskedag). Gik så rundt ved Notre Dame i latinerkvarteret ved Sorbonne og i Luxembourg haven. Det begyndte at regne, så jeg købte en dansk avis og gik hjem for at spise. Om eftermiddagen gik jeg op på Gare du Nord for at orientere mig lidt. Om aftenen på Pigalle og gik rundt der. Så inde ved Triumfbuen og lidt ned ad Champs Elysees. Et fantastisk flot syn at stå midt på vejen mellem Triumfbuen og Concorde pladsen med lys og oplyste mindesmærker. Inde 2 steder og få en øl.

28. marts: Tog først ud til Eifeltårnet og tog et par billeder. Jeg har fået dårlig mave og skal skide hele tiden. Har det ret dårligt. Var så inde i et stormagasin og købe en plade med musik, som de spillede på trappen ved Sacre Coeur. Gik i operaen kl 20 til Rigoletto, men efter en nogenlunde første akt og to elendige næste akter, gik jeg hjem i pausen.

29. marts: Tog fra Paris kl. 10.20. Rejste sammen med en franskmand det halve af vejen og vi talte sammen (gjorde os gensidig forstået) ved hjælp af min franske parlør. Var i Bruxelles kl 14 og gik så rundt og spiste et sted. Kl 17 købte jeg en billet og ventede så i den dårligste og koldeste ventesal til kl 22.10, hvor toget mod Hamburg kom. Sad i kupe med 3 englændere og en homoseksuel tysker. englænderne var soldater, som skulle til Tyskland efter ferie. De var meget flinke. Jeg fik noget af deres whisky og gav dem så en bajer. Tyskeren sad og famlede på mig i søvne. Fik ikke selv sovet noget.

30. marts.: Ankom til Padburg kl. 11.20 og far og mor stod på stationen. Vi kørte til Kollund og jeg tog en tur over til Flensburg med færgen og købte 2 pl cigaretter. Så kørte vi til Skærbæk og hentede den taske, som Bent Nielsen fra skolen havde taget med hjem for mig. Jeg havde stadigvæk lidt ondt i maven, og vi stoppede i Brande for at købe lidt til ungerne. Var hjemme ved 18-tiden. På vej fra Bremen rejste jeg med et amerikansk par fra Seattle, som skulle til Europa på ferie i 6-7 måneder. De vil leje en vogn i Sverige og så køre rundt i Europa. Der var brev fra Elin da jeg kom hjem, at hun under mit fravær var begyndt at komme sammen med en anden i Randers.

31. marts: Sov til middag og kørte så over og snakkede med Madsen. Jeg kan starte på kontoret i morgen.

Her er nogle af mine egne billeder fra turen: