Katmandu

1976: Endelig kom vi til denne sagnomspundne by med levende gudinder, tæt ved Tibet og med ligbrænding ved de hellige floder.

Fra lommebogen:

1. april: Efter ankomst til den lille og simple lufthavn, kørte vi til vort Hotel Soaltee Oberoi - byens bedste. Efter en beskeden frokost ved swimming-poolen gik vi de par miles ned til centrum. Et fantastisk syn. Alt er meget primitivt, vildsvin gå rundt ved floden, køer i gaderne, og der er kun få biler. Trækdyr bruges næsten ikke - menneskene selv slæber og skubber og trækker. Der er masser af flotte templer - her mest hindu - men også buddhister ind i mellem. Vi fik et glimt af templet og den levende gudinde - en lille pige, der har æren indtil hun får menustration. Så bliver hun udskiftet med en yngre. Folk er flinke og har ikke noget mod at blive fotografret. Gik rundt i 3-4 timer og købte forskellige ting - tog så en cykel-richshaw ud til Yak & Yeti, som skulle være en af Asiens bedste spisesteder - og vi har ikke tidligere fået noget så godt: Borsch og stroganoff. Selve restauranten er hyggelig med åben ildsted. Den ligger på en bakke, så vi måtte stå ud af richshaw'en for at hjælpe ham op ad bakken.

2. april: Kl. 04.30 kom vores bestilte chauffør, som kørte os ud til et udkigspunkt, for at se solopgang over Himalaya. Undervejs så vi kvinder fra landsbyerne slæbe træstykker på hovedet ind til marked i byen. Det var noget diset da solen stod op, men det klarede lid top og det var et flot syn. Derefter kørte vi til et tempel ved den hellige flod Bagmati, hvor også mange aber går rundt. Vi havde musik på turen ind til templet, da en instrument-sælger fulgte efter os. Døde brændes her og asken strøs i floden, der pt er meget vandfattig. Regntid er juni/juli. Vi kom forbi mange grønne marked med hvede - næste høst er ris. Vi så et par templer mere og kom så til "junglen". Den var omkranset af en mur, og jeg fik taget billeder af en påfugl og et plettet dådyr. Var hjemme kl.11 og sov så et par timer. Efter frokost tog vi til byen Patan, hvor der også er masser af templer, men færre turister end i Katmandu. Derefter en tur til den tibetanske flygtningelejr og se på bl.a. tæpper - meget kønne og rimelige priser.

3. april: Benthe sov længe, men kl. 10 gik vi afsted mod templet på toppen af bjerget, som vi kan se her fra hotellet. På vejen mødte vi en flink dreng på 15 år, der ledsagede os under hele turen. Det var et veritabelt gedemarked i tempelgården, hvor alle trængtes for at få lov at ofre til Buddha. I dag lørdag er en officiel helligdag. Kl. 11.45 viste lamaa'en sig (han er der kun 1 måned hvert år), og vi var senere i procession forbi ham og fik hans dusk i hovedet. Fantastisk. Han skal forestille Buddhas inkarnation. Der var en del udlændinge, som så ud til at have omvendt sig til buddhismen, samt et fransk filmhold. Om eftermiddagen var vi igen inde i Katmandu, hvor bl.a. Benthe blev spået. En fin dag med varmt vejr.

4. april: Vi pakkede om morgenen og kørte kl 08.30 til lufthavnen, hvor vi tog med Thai Air DC8 til Bangkok.