Jordan

Vi havde ingen kunder i Jordan, men hovedkontoret for AMC, som var vores agent i bl.a. Iraq, ligger i Amman. Jeg besøgte kontoret nogen gange.

Besøg den 17. december 1977

I bil fra Damascus til Amman - udenfor programmet, men det var ulejligheden værd i ordrer. Jeg mødte ganske kort Mohamed Haj Deeb - vi kunne genkende hinanden efter de 2 år, siden vi havde nogle hyggelige dage sammen - og han kunne huske kortet, som jeg havde sendt ham fra Hong Kong.

Besøg 26. september 1978

profile
Mohammed Heikal var stolt over at have solgt en Piccolo i Jordan. Her til venstre.

Flyet fra Baghdad var 1 time forsinket, men stor var glæden, da min ven Mohammed Heikal tog imod i lufthavnen. Jordan er ikke noget stort marked, og han var meget stolt over at have solgt en Piccolo. Vi tog straks ud til gården og så den. Bagefter spiste vi frokost på Abu Ahmed, hvor jeg som sædvanlig forspiste mig. Her i højderne er luften meget frisk, og selvom solen skinner fra en skyfri himmel, er temperaturen dejlig. På hotellet er der, til forskel fra de fleste af mine destinationer, mange turister, som tager på udflugter i ørkenen, til Petra mm. Næste dag kørte vi nordpå til Irbid, hvor vi besøgte farme. Om aftenen sad jeg på hotellets terasse og læste Jordan Times, spiste Chef's Salad og drak en øl - jamen det er jo næsten som at være på ferie!

Næste mogen vågnede jeg kl. 05 og var ikke godt tilpas. Jeg havde tynd mave og spiste ingen morgenmad. Vi tog på AMC's kontor i Erbid og besluttede at køre til Damascus i dag for at undgå myldretiden om fredagen. Jeg sprang også frokosten over og brugte i stedet en del til på WC. Da bilen nåede grænseovergangen og vi stod ved skranken, fik jeg pludselig et ildebefindende og besvimede. De andre hjalp mig ind på et kontor, og jeg havde det som da vi var til middag hos ambassadør Warberg i Beirut. Jeg kom dog til hægterne igen, og vi fortsatte til Damascus. Her fik jeg et værelse på det nye Hotel Meridien.

Besøg 5. marts 1981
Ankom fra Baghdad sammen med sønnen af ejeren af AMC, Mustafa Miqdadi. Skiold var blevet én af deres største leverandører, så jeg skulle have den bedste behandling.

Besøg den 8. december 1981
En enkelt overnatning, en god jordansk aftensmad samt et kort møde næste dag med Miqdadi, inden vi fløj videre til Saudi Arabien. Miqdadi ville gerne introducere mig til nogle kunder i Riyadh, så han købte to billetter på 1. klasse. Det var dog ikke meget anderledes end det plejer, da vi fløj med det sudiarabiske flyselskab, Saudia, som kun serverer friskpresset juice på 1. klasse.

Besøg den 1. maj 1982
Kort ophold på vej fra Jeddah til Baghdad, hvor jeg dog fik lejlighed til at mødes med vennerne fra AMC og naturligvis den gode mad på Abu Ahmed.